2010. május 26., szerda

Vállalatok életciklusai - Bevezető

Ahogyan ígértem itt az első, bevezető részlet a vállalatok életciklusai modell bemutatásáról.

Mint ahogyan jól tudjuk az élő szervezeteknek jól meghatározható életciklusaik vannak. Nincs ez másként a vállalkozásokkal, a vállalatokkal sem. Ezek is születnek, növekednek, megöregednek és meghalnak. Ez önmagában nem rejt semmi meglepetést, az életciklusok megismerése azonban segíthet abban, hogy egyrészt elkerüljünk olyan (esetleg végzetes) hibákat, melyet az illető életciklus rejt, illetve, hogy sikeresen végrehajtsuk azt, amiért az ember évszázadok, vagy talán évezredek óta küzd, hogy meghosszabítsuk az életet.
Ki kell ábrándítsam azonban zokat, akik abban reménykednek, hogy ez az elmélet valamiféle Szent Grálként működik majd, valójában nem nyújt instant megoldásokat a problémákra, hanem segít azok felismerésében és kategorizálásában. És ezzel el is érkeztem az első meghatározáshoz, miszerint a problémák amelyekkel egy vállalkozás az élete során találkozik két féle lehet: szokásos és rendhagyó problémák.
Az első alatt azokat a nehézségeket értjük, melyekkel a szervezet maga meg tud birkózni, míg a második megoldásához szakember segítsége szükséges, hiszen ezekkel a szervezet egy zsákutcába jut, sőt mi több, ezek nem kezelése rövid úton a szervezet végét jelentheti.
Ahogyan említettem fontos megismerni és kategorizálni a problémákat, hisz ezek jelentős része az életciklusra jellemző, előre látható és ebből kifolyólag könnyen kezelhető sőt mit több amint a szervezet a következő életciklusba lép eltűnik. Megkülönböztetünk két féle szokásos problémát, az érzetet és az átmeneti érzetet annak fügvényében, hogy előretáhatóan, vagy váratlanul következik-e be. Hasonlóan ehhez két részre oszthatjuk a rendhagyó problémákat is, bonyolult és kóros eseteknek nevezve őket.
Hogy közérhetőbbé tegyem a fentebb leírtakat íme két péda, mely az emberi életből, illetve a vállalati fejlődésből kiragadva mutatja be hogyan működik az említett kategorizálás.
Az, hogy egy illető, a saját hibáját hazugsággal próbálja eltussolni szokásos problémának nevezhetjük, ha az illető 5 éves és rendhagyónak, kórosnak ha 50. Míg az első esetben a helyzet előrelátható és a fejlődéssel ill. neveléssel megszűnhet, úgy a második esetben szakértő bevonása szükséges a probléma kezelésére.
Jellemző példa a vállalkozás esetében a pénzhiány. Fiatal szervezetnél a likviditási gondok gyakran előfordulnak, ez a szervezet megerősödésével és a jó menedzsmentel megoldható, ám ha nem tudnak a feladattal megbirkózni, akkor kóros problémává válik és a vállalkozás összeroppanásához vezethet.
A következő fejezetben rátérünk a szervezeti életciklus első szakaszára, mely az udvarlás nevet viseli, lévén ez a „foganás” előtti szakasz...

2 megjegyzés:

  1. Jo cikk. Mit is akar mondani ez a kep?

    VálaszTörlés
  2. a kép elővetíti a következő fejezetet, mely az udvarlásról és a szerelem beteljesüléséről szól, ami valójőban a vállalat születése.

    VálaszTörlés