Egy új év kezdete mindig jó alkalom célok kitűzésére és a változtatásra. Ilyenkor az emberek általában újévi fogadalmakat tesznek, hogy valamit változtatnak, javítanak az életükben. Mivel ők maguk is változásokat terveznek, a szervezeti változásokat is könnyebb elfogadtatni, különösen ha a vezető közvetlen kapcsolatot tud teremteni e változások hatásai és dolgozók céljainak megvalósítása között.
Az emberek menedzselése területén új technikákat és eszközöket lehet bevezetni, amelyek egyrészt az emberek elégedettségének növelését, másrészt a motivációs szint és a teljesítmény növelését szolgálják. Fontos, hogy a változások előnyei ne csak a szervezetben jelentkezzenek, hanem egyéni szinten is.
Például az év kezdete nagyszerű alkalom a(z új) humánpolitika megfogalmazására, amely a teljesítményt, az elkötelezettséget, a lojalitást, a személyes fejlődést a szervezeti kultúra kiemelt értékeiként jelöli meg, valamint támogatja, értékeli és elismeri a magas teljesítményt. Az értékek felkarolása és a teljesítménykultúra megteremtése érdekében ez a legjobb időpont a teljesítménymenedzsment bevezetéséhez, melynek első lépése a szervezeti célkitűzések megfogalmazása, majd ezek lebontása a szervezet hierarchikus szintjeire a vezetőnek minden egyes munkatársával folytatott célkitűző beszélgetésen.
A célkitűzések a munkakör hierarchikus szintje és a feladatok jellege szerint háromfélék lehet:
- Mutatókkal kifejezett célkitűzések: azokon a területeken alkalmazhatók, ahol a munka eredményei pontosan mérhetők, illetve az egyéni hozzájárulás és az eredmény mértéke közötti kapcsolat közvetlenül „tetten érhető”. Például: az eladás volumenének növekedése, bevételek növekedése, selejtszázalék, költségvetési keretek, munkatermelékenység, gyártott mennyiség.
- Kiemelt feladatokkal meghatározott célkitűzések: egyedi vagy az eredményt nagymértékben meghatározó feladatok elvégzésére vonatkoznak (pl. egy személyzeti vezetőnek „a vezetők felkészítése a teljesítmény értékelésére” vagy „a teljesítménymenedzsment rendszer bevezetése”, egy számítástechnikai szakembernek „részvétel egy új ügyfélszolgálati rendszer kidolgozásában”.) A feladat jellegű célkitűzéseket teljesítése akkor értékelhető, ha a célkitűzés tartalmazza a feladat pontos leírását, a teljesítés határidejét és azt, hogy mikor tekinthető a feladat teljesítettnek.
- Fejlődési célkitűzések: a megszerzendő ismereteket, fejlesztendő kompetenciákat fogalmazzák meg az elvárt szinttel együtt. A betöltött munkakör jellegétől és szintjétől függetlenül, minden dolgozónak meg lehet határozni fejlődési célkitűzéseket (pl. egy új gép kezelésének vagy egy szoftver használatának elsajátítása, középfokú idegen nyelvismeret megszerzése, a kommunikációs készségek fejlesztése üzleti tárgyalások önálló lebonyolítása szintjére).
A célkitűzéseknek csak akkor van igazán ösztönző erejük, ha a dolgozók közvetlen kapcsolatot látnak saját szükségleteik kielégítése és a célkitűzések teljesítése között, vagyis a célkitűzések teljesítéséhez olyan anyagi és nem anyagi jutalmakat kapcsolódnak, amelyekkel a dolgozók kielégíthetik saját szükségleteiket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése